onsdag 28 november 2012

Sista simpasset med Crawlskolan.

Igår var det sista gången som jag gick på crawlkursen. Jag har inte varit helt nöjd med kursen då jag trodde de skulle fokusera lite mera på teknik etc men det har ändå varit givande på det sättet att jag kommit iväg 1-2 gånger i veckan. Kursen börjar 18:15 så jag har tryckt in ca 1000m innan varje kurs så på det sättet har jag fått ihop ganska många meter. Igår var vi bara 4 st som var med på avslutningen och två tränare så det blev nästa PT träning. Detta var precis det jag var ute efter. Någon som stod vid kanten och rättade till felen och kom med tips hur jag skulle göra. Kanon var det. Härligt att gå från en kurs med positiva minnen.
Det vi kom fram till var att grundtekniken såg ok ut MEN jag ska tänka på följande:

1. Sträcka ut ordentligt så jag blir maximalt strömlinjefomad.
2. Hålla ihop fingrarna mera.
3. Trycka till sista tredjedelan med handen under vattnet och inte vinkla handen utan följa med   handen så jag "har tag" i vattnet i hela rörelsen.
4. Andas lite lugnare så jag inte behöver öppna munnen så mycket när jag tar in luft.
5. Blåsa ut mer luft under vattnet.
6. Sträcka ut vänsterarmen så den inte går över "näslinjen" annars blir vänstertaget helt snett och jag förlorar både ork och fart.
7.Lugnare och rytmisk benspark.

Känns som jag inte kan simma alls när jag skriver ner vad jag ska tänka på men det var faktiskt inte så farligt. Alla dessa sakerna fick jag ordning på de sista längderna igår. Det enda som krävdes var ca 20 min PT-träning

Igår kände jag för första gången lite ordentlig fart och kraft i simtagen utan hjälpmedel. Det var riktigt gött. Vi avslutade med att göra ett 25m test på tid och det visade sig att när jag ska simma i maxfart så är jag ingen raket direkt. 19 sekunder på 25m! Inte översnabbt direkt men det är väl som med löpningen. Om ni vanligt dödliga behöver 1 år för att nå 50 min på milen så behöver jag det dubbla.
 Jag må vara talanglös men jag står när andra faller. :D

3 kommentarer:

  1. Har du lärt dig crawla i vuxen ålder så är inte 19 sekunder så pjåkigt. Tar ca 16 för mig och jag tävlingssimmade i 10 år (dock för 25 år sedan). Men min teknik behöver säkert också ses över.

    En bra PT (eller en grupp på max 3) är verkligen grejen när det gäller teknikövningar i de flesta sporter. Mer värt pengarna.

    SvaraRadera
  2. Kanon bra jobbat!
    Har själv tävlingssimmat i min ungdom och har återupptagit simmandet pga skada.
    Vad har du för mål nu? Triathlon? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är Ironman 2013 som hägrar så jag måste verkligen få till simningen. Är nog som du säger Henrik, en PT är helt klart värt pengarna.

      Radera