tisdag 18 december 2012

Pulsen börjar bli normal igen,...

I Lördags kom min sambo på min lilla hemlighete att jag börjat smygsnusa igen. Jag skämdes som en hund och lovade mig själv att sluta genast...igen. Nu har det gått tre dagar och nu sitter jag på jobbet med en puls på ca 55 vilket är helt normalt. Igår sprang jag 7 km i lite varierat tempo i slasket uppför backar etc och pulsen var även då ok. Vilka slutsatser kan jag dra av detta ?

1. Snus är för mig galet pulshöjande. Någonstans 5-15 slag beroende på vad jag gör.
2. Humör är verkligen upp och ner, speciellt när det gäller familjemedlemmar.
3. Kan vara så att stressen på jobbet ökat pulsen några slag.
4. Oregelbunden träning kan ha gjort att den ökat också.

För mig är snus verkligen ingenting som är prestationshöjande. Totalt tvärtom skulle jag vilja säga. Det enda som är på plussidan är att jag tappar 2-3 kg i vikt jäkligt fort när jag börjar snusa men dessa kommer tillbaka lika fort när jag slutar. Min teori om detta är att då jag får 5-15 slag högre puls så behöver kroppen jobba mera och därav behöver den göra av med mera energi.  10 slag i minuten i genomsnitt ger ganska 14400 extra slag varje dygn. Finns säkert andra aspekter också som att nikotinet hämmar hungerkänslor etc men då jag gjort samma resa med att börja/sluta snusa nu ett par gånger så kan jag ju se ett tydligt mönster med vikten.
Jag behöver köra en riktig avgiftningsperiod men det är så förbaskat tråkigt och omotiverande så det får nog bli efter nyaår eller så.
Framöver får det bli mycket mängs så jag klipper 157 mil i år (Längden på sverige) Jag ca 15 mil kvar så det kan gå precis på håret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar