lördag 20 juli 2013

Fritsla Triathlon Racereport.



Idag var det dags för årets andra Triathlontävling. Frisla Triathlon. Detta är en kompistävling som startade för 3 år sedan och som nu vuxit till 41 st startande deltagare som var med idag. 30 killar och 11 tjejer.
Jag var där i god tid och fixade med alla grejerna och då det är en kompistävling så är det egna ansvaret lite större på att allt ska funka och det gjorde det. Arrangörerna hade för övrigt gjort ett toppenjobb och allt man behövde fanns på plats, tom elektroniskt tidtagning i form av orienteringsutrustning. Man fäst en liten plupp på fingret och "stämplade vid varje växling. Funkade kanonbra.

Vi startade i 4 led och började simningen i ån. 1700m skulle avverkas så fort som möjligt. Det blev lite trångt i början och det var svårt att hitta rytmen men efter ett tag drog fältet ut sig. Jag hade en tjej framför mig som envisades att simma ryggsim ibland och då ån var lite trång i början kom jag inte förbi henne då hon simmade på ganska bra trots allt. Jag blev lite förbannad dels på att hon låg där och plaskade i vägen för mig och dels för att jag inte orkade simma om henne. Efter 1000m ungefär blev ån bredare och jag hittade lite takt och kunde lugnt simma om henne. Hon kom dock igen och simmade om mig de sista 300m då jag navigerade som en blind höna. Upp ur vattnet på godkända 1:55/100m, ett snabbt byte och upp på cyklen. Jag lyckades tyvärr att rasera de andra 5 cyklarna som stod i mitt ställ när jag tog min cykel då det var hemmabyggda ställningar som inte pallade att vikten var på en sida bara. Jag tog 2 sekunder och funderade på om jag kunde göra något men insåg att det var inte mitt fel och jag kunde ändå inte göra något. Jag kom ut strax bakom simtjejen och vid första uppförsbacken var jag ikapp henne och drog förbi. Kändes jäkligt skönt. Sedan låg hon ett par hundra meter bakom mig i stort sett hela cyklingen. Jag körde helt solo hela vägen och hade inte sikte på någon framför mig förutom en kort stund i början. Jag låg och snittade ca 32,5 km/h och pulsen låg på ca 170 så jag visste att fortare än så här är inte lämpligt att köra. Helt plötsligt kom bytet till löpning, jag var inte alls beredd på detta då min klocka strulat i början så jag hade inte exakt koll på hur långt jag cyklat. Lite snopet kändes det då planen var att ladda upp ordentligt med vätska sista kilometrarna men det var bara att snöra på sig skorna och köra på de sista 5 kilometrarna. Banan gick kors och tvärs genom Fristla och på sinaställen hjälpte Fritslaborna till med vatten och vattenslangar.(Tack). Det var jäkligt varmt idag och med kombination med urusel löparform så snittade jag sugiga 5:19. Jag kunde nog pressat lite till men då jag visste att jag inte hade någon framför att komma ikapp och ingen bakom att hålla undan för så var det lite omotiverat i slutet. Gick i mål på 131 minuter och var i det stora hela mycket nöjd med tävlingen.

Riktigt gött att åtminstone cykelträningen gett resultat. Simningen kunde nog gått lite bättre om jag hittat flytet lite tidigare och sluppet bromsklossar. Skönt att få kört en lite längre tävling.
Jag MÅSTE ut och löpträna mera helt klart annars kommer Ironman bli ett fiasko men jag tror faktiskt att jag fixar det på 4 veckor. Det borde gå att få till något som kan kallas löpform på den tiden.

Protesterar inte kroppen totalt i morgon så blir det 15-16 km löpning imorgon men känner jag mig själv så kickar latmasken in och jag intalar mig själv att jag är värd en vilodag :D

2 kommentarer: