lördag 15 september 2012

Race report. Kretsloppet 2012

Idag var det då dags för det årliga Kretsloppet. 10 km på en ganska lättsprungen bana. Jag var nere i god tid vid jobbets tält och en efter en droppade jobbakompisarna in för lite pepptalk. Rätt som det var landade en getingjävel och stack mig i nacken. Jag blev lite skärrad då jag är allergisk mot getingar och tänkte att nu är det kört. Fan också. Jag tänkte att jag får ge det en stund och se vad som händer ialla fall. Troligen hann det lilla kräket inte spruta in giftet för jag bestämde mig för att köra på trots allt. Jag joggade till min grupp och kom ca 5 min innan start. Jag hamnade längst bak med min nemesis som alltid slår mig med ca 1 min i varje lopp vi ställt upp i. Starten gick och jag bestämde mig för att ta det lugnt första kilometern i alla fall, inte dras med i rusningen. Planen gick perfekt och jag hade 4:45 vid kilometer ett. Jag hittade då en löpare med blå tröja som verkade hålla ca 4:30 tempo så jag hängde på honom och tänkte att det får gå så länge det går. Tyvärr höll han inte 4:30 utan närmare 4:40 kanske så klockan visade 23:30 vid 5 km markeringen. -Fan detta går inte, jag måste öka. Jag sprang förbi en del arbetskamrater och hittade lite ny energi. Nu var det upp till mig själv att hålla tempo. Höll ca 4:35 tempo i 3 km och pulsen var nu skyhög. Jag kände direkt när den kom upp i 185, då kändes det direkt i skallen att nu är gränsen nära. Hade enligt klockan en dipp mellan 8-9 km med 4:47 i medel. Troligen pga att jag började ojja mig över att pulsen nu var tokigt hög. Jag kämpade på och insåg att trotts den höga pulsen så var flåset helt ok, mycket konstigt. Jag var bara lätt anfådd så jag insåg att det finns nog lite mer att ta av trotts allt. Jag kom upp på sista kilometern och upp för en liten uppförsbacke som sög kraft ordentligt men kom upp för den med hyffsad fart och startade den ca 800 m långa spurten. Det var lätt nerför och folk stod på båda sidorna och hejade och för första gången i ett lopp kände jag faktiskt att det hjälpte lite när de stod där och ropade på en. Lade på den sista växlen och tog nu i allt vad jag var värd och avslutade sista kilometern på fina 4:10. I mål på 46:06 och nytt PB. Känns gött med nytt PB men samtidigt vet jag att jag kan minst minuten bättre. Jag får glädjas åt att tiderna går neråt åtminstone och att jag nu bara har 599 träningstimmar kvar till Kalmar 2013 :D

5 kommentarer:

  1. Bra jobbat i stort grattis till nytt pb!

    SvaraRadera
  2. Grattis! Det verkade ha gått bra efter 5 km. Blev det en negativ split?

    SvaraRadera
  3. Riktigt bra.
    Några i min klubb kör utan pulsband när de tävlar och kör på känsla istället. De resonerar som så att när det är tävling så har man automatiskt lite högre puls, men känns det bra så är det bara att köra. Vet inte om det är rätt eller fel...

    Snyggt jobbat i alla fall!

    SvaraRadera
  4. Tackar alla. Det blev faktiskt så att jag sprang sista 5km en minut snabbare än försa 5, så i det perspektivet var det ett perfekt lopp. Om jag vågar ska jag köra utan klocka på tävling någon gång, men jag är verkligen slav under pulsklockan och blir galet stressad om jag inte vet hur fort det går. Kanske prövar i något "oviktigt" lopp om det nu finns sådana :D

    SvaraRadera