torsdag 7 augusti 2014

Tävlingsplanen klar för veckan innan Ironman.

Så här kommer min plan se ut i stort.
Jag har säkert glömt en massa bra grejer så tveka inte att skriv en kort kommentar om du har något mer bra tips.

Måndag Dag 7
Vila

Tisdag Dag 6

30km cykel
5 km löpning
500 m sim

Onsdag Dag 5

Vila
Kontrollera att all utrustning är ok och är med

Torsdag Dag 4

20 km ultralätt cykel
4 km långsam jogg
300m skön simning.

Fredag Dag 3
Incheck Hotell
Kika runt på området.
Registrering
Snabb runda på Mässan
Kika Race info möte
Memorera T1 och T2
Fixa utrustning med klisterlappar etc. Kolla att allt ser ok ut.
Kolla så rep.kit,slang etc är med. Glöm inte förlängning till ventil samt en pyttetång.
Totalvila ingen träning alls.
Läggdags tidigt. 21:00 senast.

Lördag Dag 2
10 min simning. Lugna stora långa drag bara.
10 min löpning med lite snabba rusher
20 min cykling med 60-90 sek intervaller.
Lämna in cykel med lätt växel i + Bags.
Pumpa däcken med 8,1 bar.
Kolla så rep.kit,slang etc är med. Glöm inte förlängning till ventil samt en pyttetång.
Ladda på cyklen med 8 st gels. (1 var annan mil)
Var inte ute i solen.
Ät stora middagen före kl 16:00
Gör ingenting bara slöa mycket.
Ladda med rödbetsjuice. Drick 300ml kvällen vid 20:00
Godis ?
Carbdricka ?
Läggdags tidigt. Gärna run 21:00

Dag 1 RACEDAY!!!
Upp i god tid före start.
Lätt frukost med det du brukar ha +lite kaffe
Toabesök
Kontrollera racebags,cykel. Sätt på vattenflaskor,gels etc. Kolla luften.
Rödbetsjuicen 300ml ca en timma före start.
Gå till simstarten i god tid.

Simplanen:
Smörj in fot och handled och nacke med vaselin
Ta en Gel precis innan start och skölj ner med vatten.
Gå ut lugnt ock kontrollerat, hitta rytmen och ett par fötter att ligga bakom.
Stressa INTE, skit i tiden. Det kan ta 1:15 eller 1:25 det spelar ingen roll i det stora hela

Cykelplan:

Dra åt cykelskorna VÄLDIGT lätt.
Ta det lugnt i början. Pressa INTE fast det känns enkelt.
Första 40km ska vara enkla.
Vänta ca 20 min innan dricka och matintag
Ta en proteinbar samt något mer vid varje station typ banan eller liknande. Fyll på med Gel för snabb energi.
Ät något var 20 minut. Gel/bar
Drick sportdryck första 16 milen, ta sedan cola.
Drick ca 1,5 liter/timma 750ml sportdryck. 750ml vatten.
Ät inget sista kvarten bara drick.

Löparplan:
Gå ut lugnt och i jämn takt. Ca 5:45/km
Ha en keps på.
Gå igenom varje kontroll, ladda med dryck och mat
Häll en mugg vatten på mössan vid varje kontroll.
Le mycket och njut av stunden.

4 kommentarer:

  1. Låter som en bra plan.
    Se till att allting sitter fast på cykeln ordentligt så du inte tappar prylar när det är kullersten. Det är tydligen vanligt.
    Kolla så du har CE märkt hjälm och skriv ut din licens från triathlonförbundet.

    SvaraRadera
  2. Kolla skruvar etc hade jag totalt glömt bort....tackar. Hjälmen är ok...(tror jag) och licens har jag ingen i år då jag tävlat exakt noll gånger i år :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok. Endagslicens på plats alltså?
      Lugna 5:45 på löpningen hade varit väldigt trevligt. I mitt fall blir det nog blixtsnabba 6:20. :-)

      Radera
  3. Kan nog bli så att jag också hamnar runt 6:30 fart. förhoppningsvis inte första milen men andra,tredje.....ja då är vi nog två stycken i snigelträsket :D

    SvaraRadera