lördag 20 april 2013

Nytt PB på halvmaran i årets första tävling.

Idag var det då dags för årets fösta tävling. Inför denna tävling har jag nog laddat mer seriöst än någonsin. Det enda som inte gått enligt plan är själva träningen sista veckan då sviterna  efter 10 mil på cyklen suttit kvar hela veckan.
Jag och hela familjen drog iväg idag kl 07:30 och vi var i Kungsbacka i riktigt god tid. Jag ville vara där tidigt för efteranmälan då jag inte betalat in i tid.
Jag hade anmält mig och döm avmin förvåning när jag bara behövde betala 250 kr istället för 350kr. Tack för det. Dagen började bra.
Jag kände mig inte alls i slag idag men försökte komma igång på uppvärmningen och det kändes som jag kanske skulle prestera ändå. Hade varit och köpt 3 gels i citronsmak tidigare så nu djävlar skulle det springas.
Vi drog iväg och naturligtvis gick det för fort de första kilometrarna. Jag hade ju bestämt att ligga i 5 tempo och sedan öka men det blev precis tvärtom. Det gick i ca 4:35 i början och sedan försökte jag hitta ca 4:45 tempo. Jag hittade inget riktigt flyt i löpningen och blev superstressad över att pulsbandet inte funkade riktigt. Den fungerade i ca 4 km sedan gick den bananas som vanligt och visade över 200 i puls för att slutligen gå ner och visa ca 50 i puls.
Jag kämpade på i 4:45 tempo och tog beslutet att jag måste lugna ner pulsen så det inte skiter sig och bestämde att ta det lugnt vid vätskestationerna så jag dels får i mig lite vatten och dels lugna ner pulsen lite. Det tog nog ca 20-25 sekunder extra vid varje station men jag tror att det var värt det.
Jag drog om vartannat med ett par löpare och lyckades hålla ungefär 5:00 tempo efter 13-14 km ialla fall. Det var varmt och vid 16 km bestämde jag mig för att aldrig springa mer i hela mitt liv. Det skulle fanimej inte bli något Göteborgsvarv och Ironman skulle jag köra bara för att jag betalat flera tusen för det redan. Ojojoj vad jag hade negativa tankar här. Inte alls roligt att få dessa tankarna i huvudet, jäkla svårt att bli av med dem också. Jag försökte att intala mig att om jag bara håller 5:00 tempo så klarar jag PB på ca 1:45 ialla fall så har inte dagen varit helt bortkastad. Försökte hitta små små roliga saker som - snart är det nerförsbacke, bara 2 km kvar på vägen, 5 km är ingenting osv osv. Jag lyckades hålla ihop det och med 500m kvar stod familjen och väntade och pojkarna skulle springa och peppa mig den sista biten. Jag hade precis börjat spurten och var nu helt slut, och hör grabbarna tjoa - Kom  igen nu, bara lite kvar mm..HÅLL KÄFTEN skrek jag.??? Jag var totalt utmattad och då höra detta klämkäcka tog knäcken på mig....(jag är nog dum i huvudet). Jag skämdes och bad om ursäkt  10 sekunder efter målgång så nu vet ungarna att det inte är någon hit att heja på pappa när han spurtar. :D
Enligt min egen klocka så landade jag på 1:45:04 men det kan ändras några sekunder upp eller ner.
Det blev ialla fall nytt PB med 1,5 minut så helt missnöjd kan jag inte vara. Det fanns inte mer att ta av idag helt enkelt. Jag har ju inte gått in för fart eller liknande på löpningen alls ännu så det är nog ungefär vad jag kan prestera just nu.
Roligt att familjen var med och det var ju kanonväder så samantaget har det varit en riktigt bra dag.

2 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat och grattis till nytt pers!

    SvaraRadera
  2. Tackar. Jag hade inte en av mina bästa dagar så det finns kanske lite mer att ta av....

    SvaraRadera