tisdag 7 maj 2013

Intervaller

Idag blev det 4X1000 med 1,5 min vila i mellan. Jag kände mig fräsh i benen och 20 grader i luften så var jag ju tvungen att utnyttja detta.
Första två gick i 4 - 4:25 tempo och pulsen var obehagligt hög vid båda intervallerna så jag körde de två sista i lite lägre fart för att se om pulsen lugnade sig lite och det gjorde den faktiskt så jag fick lite besked om att 4:45 -5:00 tempo är den farten jag kan hålla under en längre tid just nu.
Jag har ju inte fått någon riktig kontunitet i löpningen de sista månaderna så det är nog inget konstigt med det hela utan det handlar helt enkelt om att jag inte sprungit tillräckligt långt och ofta.
Göteborgsvarvet kommer bara handla om att överleva och kanske, kanske kan jag lyckas att slå mitt PB på varvet på 1:48 men mycket under den tiden kommer jag nog inte om jag inte just dendagen har guldben.

Känns ändå helt ok nu när jag vant mig vid tanken att GBG-varvet faktiskt inte är målet för i år utan att det finns en viktigare tävling längre fram.

Det som inte är bra det är att jag börjar tvivla på mig själv om vad jag kan prestera på Ironman. Nu börjar jag tänka att under 13 timmar är nog rimligt. Jag som var säker på 11:30 innan.
Anledningen är naturligtvis att jag fått en mycket större respekt för cykelfasen. Jag trodde tidigare att 6 timmar var rimligt men det känns som att 7 timmar är lite mer rimligt. Lägg till 5 timmar på maran och 1,30 på simningen så blir det 13:30.

Ena dagen känns det som att detta kommer jag klara galant medans det nästa dag känns helt omöjligt.

2 kommentarer:

  1. Klart du kommer klara IM.
    Jag känner igen dina tankar och jag har pratat med in tränare om det.
    Vi har kommit fram till att det är omöjligt att sätta en tid på sin första IM då det är så mycket man inte känner till. Dessutom finns det en massa saker som kan påverka som man inte riktigt kan styra. Man kanske får punktering, magen kanske kraschar etc.
    Målgång är målet för min del, men visst drömmer jag om vissa tider. Det får bli en massa cykling i sommar för jag tror det är avgörande.
    Kämpa på!

    SvaraRadera
  2. Håller med dig. Det är def. cyklingen som kommer avgöra om tiden blir acceptabel eller inte. Trist att det är just den grenen jag är sämst i :D

    SvaraRadera