tisdag 26 april 2011

5km Snabbtempo

Pojken var på idrottskola idag så jag hade under timman på mig att träna. Bestämde mig för att bara springa fort i 5 km. Körde den backiga banan försökte hålla farten uppe hela tiden i backarna. Gick bra tycker jag själv. 5 km på 25 min med ca 1 km backe. Har inte en aning om detta är bra träning men det kändes rätt ok för kroppen. Dels fick jag upp lite fart och lite ansträngning. Kände av höften i slutet men efter lite stretching så var det onda borta. Borde kört det som ett intervallpass och vilat efter varje km och kört på lite snabbare kanske, men nu är passet gjort och jag är nöjd att jag fick upp farten igen även om det bara var i 5 km.

2 kommentarer:

  1. Inget fel med att köra snabbdistans då du får träna på att ha en hög puls under en längre tid än vad intervaller ger. Bra sätt att träna upp sig för att förbättra tider på längre sträckor. Dessutom en av de roligaste träningsformerna enligt mig. Ett tips är att du springer en bestämd runda mellan 5-8 km 1-2ggr/månad så får du även ett bra kvitto på hur formen är.

    SvaraRadera
  2. Poppys tips är mycket bra. Visar din form/framsteg och är mer tävlingslikt än intervallerna.

    SvaraRadera