söndag 28 oktober 2012

Långpass inför 6-timmars.

Det har ju blivit lite för snålt med långpass så idag bestämde jag mig för att springa ett lite längre långpass i ungefärlig tid som jag tänker hålla på 6-timmars i Borås den 10:e Nov. Jag drog i mig en tallrik fil med musli och en mugg kaffe och drog ut. Planen var att hålla 5:45 - 6:00 fart och varken äta eller dricka något på vägen. Det var jättefint ute och jag njöt verkligen av att springa utan ansträngning. Det slutade med ca 27 km i 6:00 fart i genomsnitt. Det blev lite sämre snitt än jag tänkt då jag tog en "genväg" genom skogen på ett par km som drog ner tiden ordentligtemen i det stora hela så är jag nöjd. Nyttigt att få känna på att leder etc faktiskt får en hel del stryk efter 20 km, då börjar man känna av löpningen både här och där. Känns även bra att jag idag sprungit relativt långt utan att ätit innan eller under tiden. Kanske en erfarenhet att ta med sig. Har inte bestämt mig ännu hur jag ska lägga upp taktiken inför 6-timmars. Antingen blir det att lägga sig på en jämn 5:40-fart någonting och försöka hålla det hela distansen eller så blir det en satsning mor maran och ta 3:45 och sedan bara kriga sig i mål de sista 2 timmarna.

Summering av veckan:
8h 49min

50.8 km löpning
32km cykel
4400m simning

Återigen så är totala timmarna helt ok, någon mer mil löpning samt två timmar till på trainern så hade jag varit totalt nöjd.

2 kommentarer:

  1. Blev långpass för mig med idag, körde också i mitt planerade tempo vilket kändes väldigt bra.
    Jag kan tänka mig att det går bra fram till fyra timmar, sedan får man nog kriga lite.
    Ska bli skoj om två veckor. Vi lär ses.

    SvaraRadera
  2. Förmodligen är det som du säger, att det går bra i 4 timmar bara man lägger farten på en behaglig nivå. Det jag redan nu är lite orolig för är hur fötter och leder kommer gilla att studsa på asfalt efter dessa 4 timmarna. Märkte ju redan igår efter 2:30 att det ömmade både här och där. Det var dock nyttigt att köra ett riktigt långt pass igår så man fick upp respekten för distansen lite: D

    SvaraRadera